На Закарпатті дотепер зберігся загадковий звичай "субітка". Що він означає? (ФОТО)

Про нього у соцмережі Фейсбук пише місцевий краєзнавець Іван Анцен:
"Щорічно пізно ввечері на свято Петра і Павла, тобто 12 липня, на вершках довкола села запалюють великі вогнища. ЗМІ, часто з позиції першовідкривачів, описували це як унікальний і невідомий ритуал чи як свято, на яке приходять всі мешканці села. Насправді такий ритуал ніколи не охоплював всіх мешканців села поголовно хоча б тому, що він не християнський по своїй суті. І унікальність його тільки локальна. Бо якщо таких вогнищ не розпалюють в інших селах району чи області, це не означає, що нема чи не було їх в Карпатах взагалі.
Подібний звичай побутував у лемків до їх виселення, відомий він і в русинських селах довкола Бардієва і Свидника на Словаччині, у селі Боберка, що в Боринській громаді на Львівщині... Більше того, подібні між собою всі ці ритуали не тільки з огляду на запалення вогнищ, але й майже однаковими назвами - СОБУТКА, СОБОТКА, СОБІТКА, СОБИТКА, СОБАНЯ. Єдине, в чому полягає унікальність нашої верховинської субітки є її назва через букву -у- і те, що приурочена вона до свята Петра, а не до свята Івана (Купала), як вищезгадані. Про своєрідний вогняний ритуал верховинців в середині 19 ст. згадують відомий етнограф Герман Ігнац Бідерман та Амалія Кожмінова на початку 1920-их. Обоє вказують на зв'язок цих купальських (!) вогнів із скотарством.
Субітку, як, однозначно, свято пастухів, запам'ятали і мої ровесники. Ще в 1960-их субітку готували, субітку святкували винятково ті, хто доглядав на толоці худобу. Кожна частина села (обшарок, постріш) мало свою окрему толоку, тому субіток в селі було декілька. Дорослі мешканці тоді ходили на Петра до церкви, а не на субітку, в той час як малим субіткарям не вважалося гріхом навіть на свято Петра "ставити субітку". В останні десятиліття показові проведення цього ритуалу, у с. Вішка та в с. Боберка в тому числі, вихолостили з нього його суть - зв'язок з місцевим скотарюванням ... І в доохристиянські і в пізніші часи наші пращури вірили, що субітка очистить і захистить їхню худобу від хвороб, а пасовище від ворожінь і всяких нечестивих дій, так само як і "живий вогонь" на стійбищах скотарів. Тому до палаючої субітки приганяли колись і худобу...
Немає єдиного пояснення і етимологія самої назви цього звичаю. Хтось бачить початки цього слова в назві гори СОБУТКА в Польщі (поряд є і місто з такою ж назвою), де було капище поганських богів. Останніх називають то слов'янськими, то кельтськими. Має гора й іншу назву - Шлєнза ... Інші, в т. ч. й Бідерман, назву собітка - соботка пов'язують зі словом "субота". Ще інші бачать у назві таємничого вогнища "со-бьІтіє" - "со-буття", тобто "перебування разом"... Так чи інакше майже всі теперішні назви такого вогнища мають єдину основу – СОБ. Наше верховинське наймення цього звичаю з "у" виникло теж від такої ж основи, вірогідно, завдяки особливостям верховинського говору (як аналог – чоловік звучить як "чулувік", у Люті – "шьулувік"). І нема гарантії, що походження слова СОБІТКА не пов'язана з мовами тих народів, які проживали тут у давні часи - волохів чи їх попередників фракійців, тим більше, що перші залишили нам безліч, пов'язантх із скотарством назв (стая, салаш і т.д) та ойконімів Лумшори, Лікіцари, Люта ... То чому ж і назва священного вогню не від них? У мові їхніх потомків – румунів COБ = "піч", СОБІТЦЕ = мала піч, СОБАР = пічник".
До теми
- Закарпаття: за останній тиждень підтверджено три десятки випадків COVID-19
- «Бограч-index» – серпень 2025: за місяць ціни за продукти змінилися на - 11%
- Нацпарк «Синевир» – домівка для понад 30 врятованих бурих ведмедів
- Закарпатська обласна станція переливання крові повідомляє про потребу в донорах крові усіх груп
- "Повертаю себе собі" - проєкт, мета якого допомогти ветеранам і родинам знайти нові точки опори
- Стіл для найсміливіших із нас – традиція вшанування пам’яті про захисників України. Долучайтесь!
- Мистецька резиденція неподалік Ужгорода має шанс стати центром культурного життя Закарпаття
- Унікальне видання - за донат: Федір Шандор пропонує поповнити бібліоколекції виданням "Мілітарна хроніка Закарпаття"
- "Казали, що ми не повинні жити на світі, бо ми роми, ми зіпсована нація", — згадують очевидці нацистського геноциду
- Ветеранська політика в дії: приклад успішної інтеграції захисників України у поліції в Закарпатській області
- Тея, Муначімсо Айві, Раліна, Деян, Теодор, Іслам - серед імен, які закарпатці давали своїм дітям цьогоріч
- Бичківський медяник: вишиваний оберіг, який можна спробувати на смак
- На Закарпатті найгірші результати НМТ з української мови та математики, але найкращі – з хімії
- “Від зерна до хліба”: урожай пшениці вже вдруге зібрала закарпатка Аліса Смирна з дітьми
- Мешканців Закарпаття запрошують до участі в літературному проєкті «Мапа голосів»
- В Ужгороді другий день поспіль тривають протести проти закону щодо НАБУ і САП
- «Бограч-index» – липень 2025: за місяць продукти змінилися на +1,8 %
- «Нові сусіди» - як жінки-переселенки створюють нові бізнеси на Закарпатті
- Герої без зброї: водій-сапер Михайло Яворський про розмінування, руйнування і людську уважність
- "Моя мрія отримати якісний протез здійснилася": історія закарпатського ветерана Йосипа Лакатоша
До цієї новини немає коментарів