Спеціальна освіта в УжНУ: нова перспективна спеціальність
Спеціальність 016 «Спеціальна освіта» на факультеті здоров’я та фізичного виховання є новою, але користується популярністю серед студентів, стейкхолдерів, педагогічних працівників закладів освіти. Чим це зумовлено?
? Це зумовлено вимогою часу. У першу чергу, активізовано нормативно-законодавчу базу України. Відтак, у Законі України «Про освіту» сформульовано поняття «інклюзивне навчання», «інклюзивне освітнє середовище», «особа з особливими освітніми потребами», «корекційно-розвиткові послуги», які вказують на побудову нової освітньої траєкторії. У той же час перед органами державної влади та органами місцевого самоврядування поставлено завдання – створити умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях. А це означає, що для реалізації цього завдання необхідно здійснити кадрове забезпечення фахівцями, які будуть компетентні для роботи з такими дітьми. Саме у цьому напрямі працює кафедра фізичної реабілітації. Розмова зі стейкхолдерами засвідчує, що сьогодення вкрай вимагає підготовки фахівців цієї спеціальності.
Про які педагогічні кадри йде мова?
? У першу чергу наголошу на тому, що означена спеціальність інтегрує як медичні знання, так і психолого-педагогічні. Мова йде про навчання, виховання та розвиток дітей, які мають порушення мовлення, пізнавальних процесів, слуху, зору. Хто любить педагогічну справу, готовий стати пліч-о-пліч з дітьми з особливими освітніми потребами й надати їм кваліфіковані освітні послуги, той обов’язково повинен учитися у нас. Бачити, як твої вихованці зростають поруч з іншими учнями класу, віддати частину своєї любові їм, допомогти рідним – це, повірте, і є людське професійне щастя. Підкреслимо, що для випускників спеціальності «Спеціальна освіта» є широкі можливості для працевлаштування на посадах, яких потребує Закарпатський регіон: вчитель-дефектолог, асистент вихователя інклюзивних груп закладів дошкільної освіти, асистент учителя закладу загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням та інші спеціальності.
У чому специфіка підготовки фахівців цієї спеціальності у нашому закладі освіти?
? Формування інтегральної, загальних та спеціальних компетентностей є ключовою парадигмою. Під керівництвом декана факультету, доктора медичних наук І. С. Миронюка, завідувача кафедри фізичного реабілітації, кандидата наук з фізичного виховання і спорту Я.Ф. Філака, та зусиллям досвідчених науково-педагогічних працівників створено освітньо-професійні програми «Олігофренопедагогіка. Здоров’я людини» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти та «Олігофренопедагогіка. Інклюзивна освіта» другого (магістерського) рівня. Вони осучаснені, інноваційні, цікаві, містять обов’язкові та вибіркові дисципліни, що дадуть можливість здобувачеві освіти спрямувати свої зусилля на глибоке й всестороннє вивчення проблеми щодо надання корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами. Вказані освітні програми «народжувалися» в дискусії кафедри із залученням роботодавців, зокрема інклюзивно-ресурсного центру №1 м. Ужгорода, обласного центру комплексної реабілітації осіб з інвалідністю, керівництва окремих закладів освіти.
Родзинкою освітньо-професійної програми магістра є підготовка конкурентоздатного фахівця зі спеціальної освіти на засадах особистісно-орієнтованої моделі навчання та мультидисциплінарного командного підходу. Для реалізації цієї мети введено нову дисципліну, яка поки що не часто зустрічається у освітніх програмах вишів – «Організація роботи корекційного педагога у мультидисциплінарній команді». Це по суті буде інтегративна дисципліна. Зазначимо: нами продумана система практичної підготовки студентів, яка є комплексною й проходить в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти, у закладах загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням, навчально-реабілітаційних, інклюзивно-ресурсних центрах та інших закладах.
Освітній процес ? це двосторонній процес викладача та студента. Як досягається ефективна співпраця зі студентами за різними формами навчання?
? По-перше, слід сказати, що кафедрою фізичної реабілітації активно упроваджуються педагогічні технології з інноваційними методами навчання, серед них лекція-візуалізація, проєктні технології, кейсу, моделювання ситуацій, інтерактивні. В університеті на високому рівні налагоджене дистанційне навчання. Студентсько-викладацький колектив працює на Інтернет-платформі Google Meet, платформі електронного навчання Moodle, що дозволяє здобувачам освіти вивчати навчальні курси самостійно, та під керівництвом викладача. Увесь освітній процес побудований на основі педагогіки партнерства.
По-друге, я не можу не розповісти про наших студентів денної та заочної форм навчання. Це творчі особистості, які прагнуть інновацій. На практично-семінарських заняттях, у дискусіях, вони є творцями власної творчої лабораторії, учасниками наукового гуртка, виступають з тезами на Всеукраїнських та Міжнародних науково-практичних конференціях з проблеми навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
З якими словами Ви звертаєтесь до потенційних майбутніх студентів Вашої спеціальності?
? Шановні абітурієнти! Вибір майбутньої професії – це відповідальний життєвий крок. Вона повинна відповідати поклику Вашої душі. Знайте, що Вас чекають добрі, лагідні діти з особливими освітніми потребами, чекають працедавці, батьки, на Вас надіється держава. Звертаюсь до педагогічних працівників дошкільних закладів освіти, вчителів, випускників університетів: час вимагає одержання ще однієї спеціальності. Цікавтесь нами, заходьте на сайт ДВНЗ «Ужгородський національний університет», закликаємо до співпраці з нашим факультетом, кафедрою.
Усім учням бажаю успіхів у складанні ЗНО, раді будемо зустрічі з Вами.
Інформаційно-видавничий центр УжНУ
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
-->
До теми
- Злочинна група на Закарпатті відбирала майно в самотніх стареньких
- В автомобілі закарпатця прикордонники виявили сховок із сигаретами
- Прикордонники Чопського загону викрили 26-річного жителя Тернопільщини на спробі виїхати з України за підробленими документами
- На Закарпатті двоє підлітків вели до кордону чотирьох порушників
- На Мукачівщині затримали підозрюваного у зґвалтуванні 13-річної дівчинки
- На Тячівщині поліція ліквідувала чергову схему переправлення військовозобов’язаних через кордон
- На кордоні зі Словаччиною затримали розшукувану поліцією крадійку
- У Рахові затримали зловмисника, який організував для військовозобов’язаних канал незаконного перетину держкордону
- Поліція Закарпаття заблокувала міжнародний канал торгівлі наркотиками зі щомісячним доходом понад 13,5 млн грн. Затримали 10 зловмисників
- У Чопі поліція затримала зловмисника, який зі зброєю увірвався до магазину
- На пожежі в Ужгороді травмувалося двоє людей
- За 5000 доларів переправили до Словаччини військовозобов’язаного – на Закарпатті затримали організаторів
- В Ужгороді поліція затримала зловмисника, який у себе в квартирі задушив 23-річну жительку Київщини
- У пошуках екстриму. Четверо поляків на квадроциклах незаконно перетнули кордон
- 6 разів за добу закарпатські рятувальники виїжджали на гасіння пожеж в екосистемах
- Поліція Хустщини розслідує ДТП у Горінчові, внаслідок якої загинув мотоцикліст
- Угорська, словацька та румунська мова і література: на Закарпатті обрали переможців Всеукраїнської олімпіади
- Напередодні сталася пожежа на Перечинському лісохімкомбінаті
- П’ятеро чоловіків прямували за кордон по гуманітарну допомогу. Але був нюанс
- Один загиблий та двоє травмованих: поліція Закарпаття затримала водія вантажівки, який вчинив смертельну аварію
До цієї новини немає коментарів