«Нові сусіди» - як жінки-переселенки створюють нові бізнеси на Закарпатті

«Нові сусіди» - як жінки-переселенки створюють нові бізнеси на Закарпатті
Війна змінила життя мільйонів українців, але для багатьох жінок-переселенок вона стала не крапкою в біографії, а комою.

 

Саме такі історії розповідає рубрика «Нові сусіди» медіапроекту «Банош» - про жінок, які не просто пристосувалися до нового життя на Закарпатті, а створили власні бізнеси та допомагають іншим.

Від декретних коштів до крафтового шоколаду

Юлія Савинська з Краматорська до війни мала власну кондитерську «Sava.Cakes» і кав'ярню «Coffeelaktika». Евакуюючись з дітьми та батьками, довелося залишити все напрацьоване. Але вже на Закарпатті вона заснувала бренд крафтового шоколаду «SoYKa» у Виноградівському районі. Стартовий капітал був символічним - всього 860 гривень декретних коштів. Проте завдяки креативу та грантовій підтримці Юлія виграла чотири гранти, наладила виробництво з венесуельськими та мадагаскарськими какао-бобами, використовуючи кокосовий підсолоджувач замість цукру. Сьогодні продукція реалізується по всій Україні через власний сайт.

Схожу історію має Інна Клєчба з Краматорська, яка після втрати дому та роботи створила «Країну Лимольки» - виробництво варення з лимоном та фруктових чипсів. Двічі вигравши мікрогранти (перший - на варення, другий - на дегідратор для чипсів), вона мріє про створення «жіночого простору» - кухні-коворкінгу для ВПО-підприємниць.

Від особистого болю до системної допомоги

Валентина Агафонова з Маріуполя до війни була громадською діячкою та головою благодійного фонду «Берегиня». Втративши домівку й евакуювавшись з сім'єю, вона не зупинилася на особистому горі. В Ужгороді Валентина відкрила центр реабілітації для ВПО-дітей, організувавши безплатні гуртки та психологічну підтримку. За перший рік роботи центр допоміг близько 400 дітям із прифронтових областей.

Тетяна Лаврова з Донецька обрала інший шлях підтримки - через рукоділля. Втративши власну крамницю та житло, у Сваляві вона відшила патріотичну лінійку брошок-«пташок» у жовто-блакитних тонах. За рік продано понад 1000 брошок онлайн із середнім чеком 180 гривень. Важливо, що 10% з кожної прикраси Тетяна переказує на ЗСУ.

Технології

Не всі героїні рубрики «Нові сусіди» - бізнес-леді. Команда волонтерок львівської УГСПЛ, хоч і не була вимушено переміщеною, створила щоденний довідник контактів для ВПО в Ужгороді. Їхній чат-бот «Захисти українців» містить інформацію про ЦНАП, благодійний фонд «Неємія», проект «Я допоможу» та інші корисні контакти. За перший місяць роботи ботом скористалося близько 18 000 внутрішньо переміщених осіб.

Формула успіху

Аналізуючи історії «Нових сусідів», можна виокремити спільні риси успішної адаптації:

  • Використання попереднього досвіду - усі героїні спиралися на навички, здобуті до війни;

  • Грантова підтримка - більшість скористалася різними програмами мікро-фінансування;

  • Соціальна складова - кожен проект має елемент допомоги іншим.

Рубрика «Нові сусіди» медіапроекту «Банош» показує, що переселенки не тільки виживають, а й створюють екосистему нових бізнесів, що робить Закарпаття сильнішим. Ці історії - не лише джерело натхнення, а й практичний посібник для тих, хто шукає свій шлях у новому місті. Адже війна може змінити адресу, але не здатність творити та допомагати.

Ріоньюз

 

22 липня 2025р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів