Оплата здійснюється за допомогою QR-коду. Чи зобов’язаний підприємець застосовувати РРО/ПРРО?

Відповідно до п. 1 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні РРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом № 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.
Розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця (ст. 2 Закону № 265).
Водночас, п. 2 ст. 9 Закону № 265 встановлено, що РРО та/або ПРРО не застосовуються при виконанні банківських операцій, крім, зокрема, операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для виконання платіжних операцій
з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі – ПТКС), за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.
Згідно з п.п. 4 п. 5 розд. I Правил формування та використання QR-коду для здійснення кредитових переказів, затверджених постановою Правління Національного банку України від 28 травня 2020 року № 68 із змінами та доповненнями (далі – Правила) QR-код – матричний код (двовимірний штрих-код), який містить інформацію щодо отримувача коштів і призначений для сканування за допомогою мобільного пристрою, сканера штрих-коду з метою швидкого та безпомилкового передавання реквізитів операції переказу коштів.
Пунктом 8 розд. II Правил визначено, що елементи даних QR-коду, стандарти кодування кириличних символів, особливості кодування даних і приклади QR-кодів для версії формату 001 та формату 002 наведені в додатках 1, 2 до Правил.
Інформація, що міститься в QR-коді, сканується за допомогою камери пристрою, платіжного застосунку (далі – застосунок), спеціалізованого банківського обладнання або універсального сканера QR-кодів. Дані розкодовуються як пропозиція щодо здійснення платежу, яка відобразиться в застосунку або інших інформаційних системах (програмному забезпеченні) (п. 18 розд. V Правил).
Відповідно до п. 13 ст. 1 Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-IX «Про платіжні послуги», який вводиться в дію з 01 грудня 2022 року, електронний платіжний засіб – платіжний інструмент, реалізований на будь-якому носії, що містить в електронній формі дані, необхідні для ініціювання платіжної операції та/або здійснення інших операцій, визначених договором з емітентом.
Тобто, QR-код у розумінні законодавства, що регулює розрахункові операції, не є платіжним засобом. При цьому, застосування РРО та/або ПРРО залежить не від форми розрахункових операцій, а від способу отримання коштів суб’єктом господарювання (продавцем), як оплати за товар (послугу).
Враховуючи викладене, суб’єкт господарювання (продавець) не зобов’язаний застосовувати РРО та/або ПРРО у разі реалізації товарів, робіт (послуг), оплата за які здійснюється за допомогою QR-коду, в якому закодовані повні банківські реквізити рахунку у форматі ІВАN такого суб’єкта господарювання.
Водночас, у разі здійснення розрахунків за допомогою QR-коду, в якому закодовані реквізити для оплати, будь-якого іншого електронного платіжного засобу, відмінного від реквізитів рахунку у форматі ІВАN, – застосування РРО та/або ПРРО є обов’язковим.
ДПС у Закарпатській області
До теми
- На Закарпатті до місцевих бюджетів сплатили майже 19,6 млн гривень туристичного збору
- Майже 7 млрд грн податків поповнили місцеві бюджети Закарпаття з початку року
- Зовнішня торгівля Закарпаття: у першому півріччі 2025 року експорт знизився, імпорт зріс
- Платники Закарпаття з початку року сплатили понад 7 млрд 728 млн грн ЄСВ
- Платники Закарпаття перерахували до зведеного бюджету понад 18 млрд грн податкових платежів
- 400 млн грн інвестицій і 500 робочих місць: нове підприємство розпочало роботу на Закарпатті
- 1 млн пляшок газованих фруктових нектарів та сидрів на рік – такими є нові виробничі потужності підприємства, релокованого з Херсонщини на Закарпаття
- На Закарпатті платники податків сплатили понад 1,6 млрд грн військового збору
- Закарпатські підприємці збільшили сплату єдиного податку майже на 80 млн грн
- На Закарпатті з початку року у місцевих бюджетах – понад 869 млн грн єдиного податку
- Правопорушень на 120 млн грн задокументували закарпатські митники завдяки міжнародній співпраці
- На Закарпатті з початку року бюджети отримали понад 15,3 млн грн туристичного збору
- Закарпаття: протягом 7 місяців 2025 року податки і збори наповнили місцеві бюджети на понад 5,8 млрд гривень
- Митний аудит - в дії: за І півріччя 2025 року виявлено порушень митного законодавства на понад 4 млн. грн.
- До місцевих скарбниць від платників акцизного податку Закарпатської області надійшло понад 81,3 млн гривень
- Земельний податок на Закарпатті: надходження за 6 місяців майже на 20% перевищили минулорічні
- Штрафи за невидачу фіскального чека повертаються - ДПС Закарпаття
- Податок на нерухомість: на Закарпатті вже сплачено понад 132 млн гривень
- На Закарпатті суб’єкти господарювання з початку року зареєстрували 3664 РРО/ПРРО
- На Закарпатті платники податків сплатили майже 1 млрд 360 млн грн військового збору
До цієї новини немає коментарів