„Шенген ІІІ”

Польща, входячи до Європейського союзу, взяла на себе зобов’язання прийняти умови Шенгенської угоди (підписаної 14 червня 1985 року) та актів спрямованих на її виконання (Виконавча конвенція від 19 червня 1990 року). Угода передбачає поступове усунення внутрішнього митного контролю між країнами членами ЄС.

 

27 травня 2005 року сім держав Євросоюзу (Австрія, Бельгія, Франція, Іспанія, Люксембург, Нідерланди та Німеччина) підписали PRUM Конвенцію, яка стосується поглиблення транскордонної співпраці, особливо у галузі боротьби з тероризмом, транскордонною злочинністю і незаконною міграцією. Дана ініціатива, яку з самого початку називають „Шенген ІІІ”, може розглядатися як прояв незадоволення даної групи країн з приводу роботи по введенню досягнень Шенгену рештою держав-членів і як спроба втечі вперед.

Польський уряд цілеспрямовано виконує вимоги Шенген, щоб вже до початку 2008 року вступити до митного союзу і остаточно перенести „зону стабілізації” (буферну зону) на Схід. Проте польське законодавство ще відстає від вимог Шенгенських угод. Зокрема, Польща повинна приєднатися до системи SIS (Security Information System), котра дозволяє всім прикордонним, поліцейським та консульським службам держав-учасниць Шенгенської групи мати доступ до інформації стосовно осіб, що перебувають чи перебували на території Шенгенської зони (про осіб у розшуку, зниклих безвісти осіб non-grata тощо); системи CIS (Custom Information System), що об’єднує митну інформацію від держав-учасниць Шенгенського союзу в центральному комп’ютері в Страсбурзі, Системи Europol – авто поліція, системи Eurodaq – електронний банк відбитків пальців осіб, що шукають притулку в ЄС.

На даний момент в Європі на стадії запровадження вже електронна система SIS II – система Шенгенської інформації нового покоління на основі біометричних показників. На даний момент старт даної системи планується на червень 2008 року. За такої системи вже не треба навіть вказувати ім’я при перетині кордону, а комп’ютер сам встановить дані особи, яка одноразово на початку була внесена в систему, для цього достатньо торкнутися пальцем до пристрою зчитування біометричної інформації.

У зв’язку зі змінами щодо процедури оформлення візи, пов’язаних з адаптацією митних процедур до Шенгенських стандартів дедалі більша частина рядових українців залишається незадоволеними взаємодією з консульськими установами Польщі. Разом з тим всередині України зростає апатія українців щодо євроінтеграції.

Українська сторона намагається нівелювати негативні аспекти вступу Польщі до Шенгенської зони, так для 12 категорій громадян передбачено полегшення процедури отримання візи, ведуться переговори про спеціальний режим перетину кордону для осіб, що проживають в 50 кілометровій зоні по обидва боки кордону.

Генеральний консул Польщі в Луцьку визнає факт, що кількість українців, які бажають отримати візу до Польщі зменшується, однак він це пов’язує не з ускладненням процедури отримання візи, а пояснює це покращенням в цілому внутрішньо-економічної ситуації в Україні, так як 80% з тих, що подають запит на отримання візи, пишуть в анкеті, що вони безробітні.

У структурі зовнішньої торгівлі за обсягами зовнішньо-торгівельного обороту України перше місце посідає Росія, Польща знаходиться на 6 місці. За даними Польської сторони товарообіг між Україною та Польщею у 2006 році зріс на 50% до $5,1 млрд.). Хочеться сподіватися, що така тенденція залишиться і після вступу Польщі до Шенгенської зони.

Маршалек Люблінського воєводства Едуард Войтас висловив думку, що чим кращим буде співробітництво у зовнішніх щодо ЄС прикордонних територіях обох країн, тим більше шансів, що співпраця між двома державами буде процвітати.

Для нівелювання негативних впливів перенесення „зони стабілізації” на Схід (на Україну) ЄС виділяє кошти на проекти транскордонного співробітництва у зовнішніх прикордонних територіях, що прилягають до ЄС, які покликані сприяти порозумінню прикордонних громад і збільшенню ділової активності цих громад; що проводять навчання та інформування населення прилеглих до ЄС територій. Такою, наприклад є програма Neighborhood 2004-2006. На даний момент розробляються все нові і нові програми, що направлені на покращення транскордонного співробітництва.

З практики польських підприємств можна сказати, що ті бізнесові структури, котрі налагодили взаємозв’язки з ЄС до приєднання Польщі до Європейського союзу, долаючи перепони Шенгену, отримують тепер все більше й більше додаткових переваг при поступовій лібералізації руху товарів, послуг, капіталів та людей всередині ЄС. Тому для українських підприємств варто було б активізувати українсько-польське співробітництво до моменту входження Польщі до Шенгенської зони, що значно спростить подальші ділові контакти навіть через бар’єри Шенгену в майбутньому і Польща може стати тими воротами, що з’єднують ЄС та Україну, а не розділяють їх.

В Ужгороді працює Центр українсько-польських ініціатив, одним з напрямків роботи якого є розвиток малого та середнього бізнесу між прикордонними регіонами України в рамках програми Добросусідства Польща-Бєларусь-Україна TACIS CBC.

В рамках даного проекту в кінці травня буде проводитися поїздка до Любліна (Польща) з налагодження контактів між бізнесовими структурами України та Польщі. Поїздка буде в більшій частині профінансована Українсько-Польським центром. До участі запрошуються підприємці, комерційні структури та бізнесові асоціації до подання заявок на участь у зустрічі. Цент посприяє в безкоштовному отриманні Польської візи для учасників зустрічі та забезпечить проїзд, проживання та харчування учасників.

Контактна інформація:

Центр Українсько-Польських ініціатив

Вул. Швабська, 71/а, м. Ужгород.

Тел./Факс: 8-0312-673593

e-mail: [email protected]

www.upcenter.org

 

07 квітня 2007р.
-->

До теми

Коментарі:

  1. Сонце 2007-04-08 / 13:44:00

    При комуністичній владі був залізний занавіс лицем до нас, а тепер задницею до нас.