Головний фінансист Ужгородщини про особливості місцевих бюджетів «взірця» 2015 року

Місцеві бюджети на 2015 рік сформовано з урахуванням змін, внесених до Податкового і  Бюджетного кодексів  України та інших законодавчих актів, що стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.

 

Зокрема, за  доходами:

- скасовано місцеві податки і збори (збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності, за місця паркування транспортних засобів та туристичний збір), скорочено кількість  податків шляхом їх об’єднання за відповідною специфікацією, встановлено нові нормативи відрахувань податку на доходи фізичних осіб, запроваджено акцизний податок з кінцевих продаж, розширено бази оподаткування податку на нерухомість, внесено зміни до розподілу екологічного податку та розширено надходження загального фонду шляхом передачі єдиного та  екологічного податків, а також податку на нерухоме майно зі спеціального фонду.

Як ці зміни відобразились при формуванні районного, селищного та сільських  бюджетів, роз’яснює начальник фінансового управління райдержадміністрації Ольга Ящищак.

– Основним фактором, що вплинув на прогнозний розрахунок доходів загального фонду районного бюджету на 2015рік, є встановлення  нормативу відрахувань податку на доходи фізичних осіб до бюджету району на рівні 60% від контингенту надходжень. У минулих роках до районного бюджету зараховувалось половина цього податку, а 25% залишалось у сільських та селищному бюджетах.

Також однією із складових дохідної частини районного бюджету є базова дотація, яка  у цьому році розраховувалась теж по-новому. Для цього використовувалися дані щодо наявного населення станом на перше січня минулого року та фактичні надходження податку на доходи фізичних осіб, податку на прибуток за 2013 рік.

Державним бюджетом уперше розраховано та виділено для районних бюджетів освітню та медичну субвенції. Тобто цільові кошти на поточне утримання загальноосвітніх шкіл та медичних закладів району.

Отже, загальний обсяг доходів районного бюджету за загальним і спеціальним фондами становив 271,7 млн. грн. З них доходи загального фонду – 270,6 млн. грн., в тому числі податок на доходи фізичних осіб – 44,3 млн. грн., надходження від орендної плати за користування майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності, засновником яких є районна рада –0,3 млн.грн., базова дотація з державного бюджету – 7,2 млн. грн., субвенції з державного бюджету – 218,8 млн. грн. (освітня – 79,8 млн. грн., медична – 37,9 млн. грн., соціальна – 101,1 млн. грн.).

Для порівняння доходи районного бюджету за минулий рік були 248,2 млн. грн., в тому числі за загальним фондом 243,3 млн. грн. Отже, це на 23,5 млн. грн. менше по обох фондах та на 27,3 млн. грн. по загальному фонду у порівнянні з планом на 2015 рік.

Видаткова частина районного бюджету на 2015 рік сформована з урахуванням мінімальної заробітної плати у розмірі 1 218 грн. з 1 січня, з 1 грудня – 1 378 грн. Розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду єдиної тарифної сітки враховано з 1 січня – 852 грн., з 1 грудня – 1 012 грн.

Як відомо, змінився порядок фінансування видатків на утримання закладів освіти та медицини. Що стосується освіти, то субвенція з державного бюджету виділена лише на поточне утримання загальноосвітніх шкіл. Тому з районного бюджету додатково виділено кошти на забезпечення безкоштовним харчуванням усіх учнів 1-4 класів, утримання позашкільних закладів, на програму «Шкільний автобус». Якщо субвенцію доведено в розмірі 79,8 млн. грн, то загальна сума видатків, що передбачена в райбюджеті – 89,5 млн. грн., тобто на 9,8 млн. грн. більше.

Видатки на утримання закладів охорони здоров’я враховано в розмірі субвенції з державного бюджету (37,9 млн. грн.). У рамках децентралізації окремих закладів та заходів з державного бюджету до районного бюджету передано на фінансування Чопську вузлову залізничну лікарню.

Субвенція на утримання закладів освіти і охорони здоров’я, це з одного боку добре, бо державний бюджет взяв на себе чіткі фінансові зобов’язання, а з іншого – поставив нас у певні рамки. Так, кошти поступатимуть на окремі рахунки, щодекадно і з урахуванням помісячної розбивки, яку нам доведуть «зверху». Тобто, непередбачених ситуацій бути не може, і втрутитись у процес фінансування район не матиме можливості.

Передбачено у видатках районного бюджету кошти на  фінансування районної програми «Турбота» для надання матеріальної допомоги учасникам бойових дій у зоні АТО та інших видів допомог. Також виділено кошти для  надання державного пільгового кредиту індивідуальним сільським забудовникам  на районну цільову програму «Власний дім».

Цілком новий підхід до розрахунку міжбюджетних трансфертів. Кошти з районного бюджету сільським та селищному  виділено лише на поточне утримання дошкільних навчальних закладів, навчально-виховних комплексів та закладів культури, як це вимагає діюче бюджетне законодавство. На утримання органів місцевого самоврядування кошти не виділялись, тобто кожна сільська (селищна) рада повинна заробити гроші на утримання свого апарату. До слова, відмінено постанову, яка доводила нормативну чисельність працівників органів місцевого самоврядування, тобто утримуй стільки – скільки маєш фінансового ресурсу.

Можна підсумувати, що цьогорічний районний бюджет забезпечує поточне утримання районних установ у повному обсязі, крім того 2,2 млн. грн. залишено  у резервному фонді на видатки, що не могли бути передбачені при плануванні бюджету. А це і підвищення цін на енергоносії, капітальні видатки, видатки на фінансування регіональних програм та інше.

Що стосується сільських та Середнянського селищного бюджету – то картина тут, як завжди, дуже строката. У когось коштів понад потреби, а у когось обмаль...

Почну з дохідної частини. Тут основна зміна – це відсутність надходжень від податку на доходи фізичних осіб. Тепер складовими дохідної частини загального фонду сільських (селищного) бюджетів законодавством визначено акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, податок на майно, єдиний податок, екологічний податок, транспортний податок, державне мито та інші надходження, що зараховувались до загального фонду місцевих бюджетів у минулих  періодах, серед яких, зокрема, плата за землю та орендна плата за землю з фізичних та юридичних осіб, податок на прибуток підприємств комунальної власності, туристичний збір та збір за місця для паркування транспортних засобів. Слід зауважити, що до деяких податків ще немає чіткого механізму їх справляння. Але кожна сільська рада зобов’язана затвердити своїм рішенням відповідні їх ставки.

До спеціального фонду сільських та (селищного) бюджетів надходитимуть кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, відчуження майна, що перебуває в комунальній власності, гроші від продажу землі комунальної власності та інші надходження, які зараховувались до місцевих бюджетів у минулі періоди, за винятком єдиного та екологічного податків та податку на майно, які у цьому році зараховуються до загального фонду місцевих бюджетів.

У видатках, як я уже згадувала, виділено дотацію з районного бюджету сільським (селищному) на поточне утримання закладів освіти та культури. Слід звернути увагу на те, що змінився відсоток плати  батьків за утримання дітей у дитсадках. Так, у сільській місцевості батьки дотепер платили 30% від вартості харчування, а в селищі – 50%, то нині у селі – не менше 40% (тобто може бути і більше), а  селищі – не менше 60%.

Всі інші видатки сільські ради можуть планувати лише в межах своїх надходжень.

Не передбачено новим бюджетним законодавством і субвенцію на утримання та ремонти доріг, що надходила до сільських (селищного) бюджетів. Як голови місцевих рад вирішуватимуть ці проблеми – поки що незрозуміло.

Новим бюджетним законодавством надано право органам місцевого самоврядування зберігати, розміщувати кошти бюджету розвитку та власні надходження в державних банківських установах, а не в казначействі. Однак, ще не встановлено порядок проведення подібних операцій. Але сільська рада, що  скористається цим правом, не зможе, у разі виникнення потреби, отримати безвідсоткову позичку з єдиного казначейського рахунку, для покриття тимчасових касових розривів.

Залишається в силі норма, що дозволяє розміщувати тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках у певних банківських установах.

Крім  того, тепер немає сільрад, у яких вилучаються кошти, так як базова або реверсна дотація розраховується у державному бюджеті лише до рівня району. Так що самодостатні сільські ради будуть мати гроші у своїх бюджетах на власні потреби у повному обсязі і нічого не віддаватимуть у районний. А у кого немає достатньо фінансового ресурсу – змушений буде задуматись над об’єднанням громад. Але тоді виникають цілком інші міжбюджетні відносини, пишуть "ВУ".

 

24 січня 2015р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів